Motorhűtő alkatrészek
Motorhűtő alkatrészek
I. Vízhűtő funkciója
A hűtő a motor hűtőrendszerének elengedhetetlen része. Használat közben a motor súrlódásának hatására
hőt termel. A hűtő felelős azért, hogy megakadályozza a jármű motorjának túlmelegedését. A hűtő a
motorhoz olyan csatornákkal csatlakozik, amelyeken keresztül folyadékot (motorhűtőfolyadékot)
áramoltat. A keringő hűtőfolyadék veszi fel az égés hőjét, és a radiátor által kell lehűlnie azt. A vízhűtő több
vékony csövekből álló csatornával rendelkezik, ahol a hűtőfolyadék átfolyik. Ezekhez a csövekhez hőleadó
lamellák csatlakoznak aminek a segítségével a folyamatos légáramlással a hűtőfolyadék lehűl. Ez állandó
motorhőmérsékletet eredményez, és megakadályozza a motor túlmelegedését. A hűtő többek között a
gépjármű elejében van elhelyezve, kihasználva a menetszél adta lehetőségeket.
II. Töltőlevegő hűtő (intercooler) funkciója
Az intercooler egy rendszer beszívott levegőjének hűtőberendezése, amelyet általában turbó- és
kompresszoros motoroknál használnak. Az intercooler lehűti a turbó/feltöltő által sűrített levegőt,
csökkentve annak hőmérsékletét és ezáltal növelve a motorba szállított levegő sűrűségét. Egységnyi
térfogaton alacsonyabb hőmérsékletű levegőben több oxigén molekula található ezért tökéletesebb lesz az
égés a motorban.
III. Az olajhűtő funkciója
Az olaj kétségtelenül az egyik legfontosabb folyadék a járműben, mert keni a motor mozgó részeit és sok
hőt nyel el. Az olajhűtőket a motorok és az automata sebességváltók olaj- és hidraulika folyadékainak
hűtésére használják. Az olajhűtő fogadja a kenőanyag hőjét, és a környezeti levegő vagy a radiátor
hűtőfolyadéka hűti le. Egyes járműmodelleknél az olajhűtő a hűtővíztartályba van beépítve. A modern
járművekben az automata sebességváltó olajhűtőjét gyakran önálló egységként tervezik, külön szerelve a
motortérbe vagy a motorblokkra.
IV. Az EGR hűtő funkciója
A világ számos országában jogszabály korlátozza a dízel- és benzinüzemű személygépkocsik, valamint a
könnyű haszongépjárművek nitrogén-oxid (NOx)-kibocsátását. A kipufogógáz-visszavezetés (EGR) hatékony
műszaki megoldás a NOx-értékek szabályozására. Az EGR elve az, hogy a kipufogógáz szabályozható
hányadát visszavezetik a motorba. Az EGR hűtő egy olyan kibocsátással kapcsolatos berendezés, amely
megfelel az új EURO 6 szabványoknak. Célja a kipufogógáz lehűtése, mielőtt azok visszakerülnének a
motorba, hogy tovább csökkentsék az NOx-értékeket.
V. A hűtőventilátor funkciója
A hűtőventilátornak fontos feladata van a motortérben. Segít szabályozni a motor hőmérsékletét úgy, hogy
levegőt szív ( vagy nyom ) a hűtő hőleadó felületére. Normál működés közben a jármű előrefelé irányuló
mozgása levegőt kényszerít a hűtőn keresztül. Ez a légáram a radiátor által végzett tényleges hűtés 95
százalékát teheti ki. Amikor a jármű nem mozog, és nagy terhelésnek van kitéve, a hűtőventilátor extra
légáramlást biztosít, amely megakadályozza a motor túlmelegedését.
VI. A ventilátor kuplung funkciója
A ventilátor tengelykapcsolója egy termosztatikus csatolóeszköz, amely az elektromos hűtőventilátor
bekapcsolását szabályozza. A ventilátor lapátjaiba van beépítve, és a jármű elülső részén található. A
ventilátor tengelykapcsolója hajtható szíjjal és szíjtárcsával, vagy közvetlenül a motorral, ha a motor
főtengelyére van felszerelve. A hűtési igénytől függően a ventilátor részben vagy teljesen bekapcsolható.
VII. A tágulási tartály funkciója
A kiegyenlítő tartály fontos része a motor hűtőrendszerének. A tágulási tartály felszívja a felesleges
hűtőfolyadékot és minimalizálja a túlnyomást a hűtőrendszerben. A kiegyenlítő tartály segít fenntartani a
minimális nyomásemelkedést a fűtött hűtőfolyadék tágulása során. Segít abban, hogy a motor a megfelelő
hőmérsékleten működjön. Ezenkívül a tágulási tartály gondoskodik arról, hogy ne keletkezzen hulladék
azáltal, hogy a felesleges hűtőfolyadékot újra felhasználja a rendszerben. Bár a tágulási tartály kiváló
minőségű és megbízható alkatrész, évente ellenőrizni kell.
VIII. Kiegésszítő vízszivattyú funkciója
A kiegésszítő vízszivattyú különbözik az egyszerű vízszivattyútól, mivel elektromosan vezérelt motor.
Elsődleges felhasználása a víz keringtetése egy kitérő tömlőn keresztül a fő hűtőfolyadék-vezetékekből a
fűtőradiátorba. A fűtőradiátor a hő összegyűjtésére és a meleg levegő elosztására szolgál, amikor a fűtés be
van kapcsolva.A szivattyúk meghibásodásának fő oka az elektromotor kora és kopása.
IX. A ventilátorlapát funkciója
Ventilátorlapát a levegőt a hűtőn keresztül mozgatja, ha a jármű nem mozog elég gyorsan ahhoz, hogy a
természetes légáramlás lehűtse a rendszert.
Klíma termékek
I. A klímahűtő funkciója
A klímahűtő más néven klíma kondenzátor a légkondicionáló rendszer hőcserélőjeként működik. A
kondenzátor az autó elején van elhelyezve, és általában a motortérben lévő egyéb hőcserélőkhöz van
csatlakoztatva, például a motor hűtőradiátorához vagy az intercoolerhez. A kondenzátor feladata annak
biztosítása, hogy a hűtőközeg állapota gáz halmazállapotúból folyékony halmazállapotúvá változzon. Az
állapotváltozást kondenzációs folyamatnak nevezzük, ahol a hűtőközeg hőjét kivonják és kicserélik a
környezeti levegőével.
II. A kompresszor funkciója
A kompresszor a légkondicionáló rendszer motorja. Ez keringeti a hűtőközeget és az olajat a
légkondicionáló rendszerben. A kompresszor a motorra van felszerelve, és többnyire a főtengely hajtja
szíjjal. Leginkább elektromágneses tengelykapcsolóval lehet be- és kikapcsolni. A kompresszor többféle
típusban kapható: dugattyús kompresszor ami lehet fix vagy változó lökettérfogatú. lehet csúszólapátos és
lehet spirál kompresszor.
III. Az elpárologtató (evaporátor) funkciója
Az elpárologtató több funkciót is ellát. Elsődleges feladata a gépjármű utasterének lehűtése. Másodlagos
feladata a párátlanítás. Az elpárologtató elpárologtatja a folyékony hűtőközeget azáltal, hogy elnyeli a hőt
a jármű belső levegőjéből. Az elpárologtató a fűtési HVAC (fűtés –szellőztetés-légkondicionálás)
rendszerben található a ventilátor közelében. A belső ventilátor szállítja a külső vagy belső levegőt az
elpárologtatón keresztül, amely ezután lehűti a belső teret.
IV. A fűtőradiátor funkciója
A fűtés fontos része a fűtési, szellőztetési és légkondicionálási (HVAC) rendszernek, amely felmelegíti a
jármű belsejét. A fűtőelem egy kis radiátor, amely hőcserélőként működik. A motorblokkból származó forró
hűtőfolyadék áthalad a fűtésen, felmelegítve a belső légfúvó által a felületére fújt levegőt. A levegő
felmelegszik, és továbbítható az autó utasterébe. A fűtés többnyire a műszerfal mögött/alatt található.
V. A szárítószűrő funkciója
A szárítószűrő egy szűrőegység, amely a kondenzátor és a tágulási szelep közötti váltóáramkör
nagynyomású oldalán található. A szárítószűrő fő funkciója a kondenzátorból folyékony hűtőközeg
fogadása és tárolása. A gyűjtőszárító szárítja a hűtőközeget, mivel a rendszerben lévő nedvesség negatívan
befolyásolja a kompresszorolajat és az alkatrészek működését, kiszűri a szennyeződésrészecskéket és
tárolja a folyékony hűtőközeget.
VI. A belső ventillátor funkciója
A belső ventillátor a levegőt az elpárologtató vagy a fűtés külseje fölé nyomja, így hideg/meleg levegő
kering az autóban. Fontos, hogy a fúvó működjön. Ha leáll, az elpárologtató lefagyhat. A belső légfúvó
általában a műszerfal alatt található.
VII. A ventilátormotor ellenállásának funkciója
A ventilátormotor-ellenállás vagy a ventilátormotor-vezérlő modul az a rész, amely szabályozza a
ventilátormotor fordulatszámát. A ventilátormotor ellenállása egy egyszerű elektromos ellenállás. A
legtöbb modern autóban a ventilátormotor ellenállása a HVAC rendszer egyik csatornájába van beépítve,
közel a ventilátormotorhoz. Ez úgy történik, hogy az ellenállást az áramló levegő hűti.
VIII. Az expanziós szelep funkciója
Az expanziós szelep feladata az elpárologtató nyomáscsökkenésének biztosítása a nagynyomású folyékony
hűtőközeg gáz kisnyomású folyékony gázzá való expanziója révén. Mivel a folyékony fázisból gázfázisba
váltáskor a hő elnyelődik (párolgás), hideg levegő áll rendelkezésre az autó belsejének hűtésére. A
légkondicionáló rendszer kialakításától függően kétféle szelep létezik: a termosztatikus expanziós szelep
(TXV) és a fojtószelep.
IX. A nyomáskapcsolók funkciója
A nyomáskapcsolók és érzékelők feladata a légkondicionáló rendszer nyomásának szabályozása és a
kompresszor védelme. A nyomáskapcsolókat nem integrált rendszerekben használják, és léteznek bináris
(alacsony/magas) vagy hármas (alacsony/közepes/magas) változatban. Nemcsak alacsony nyomású (LP)
vagy nagynyomású (HP) vezérlőberendezésként, hanem védőeszközként is használhatók. A modern,
integrált rendszerekben találhatók nyomásérzékelők, amelyek valójában ugyanazt a funkciót látják el, mint a
nyomáskapcsoló (vezérlő- és védőszerkezet), de analóg feszültségjelek vagy digitális PWM küldésével
kommunikálnak a motorvezérlő egységgel (ECU). jelekkel.