Motorhűtő alkatrészek

Motorhűtő alkatrészek

I. Vízhűtő funkciója

A hűtő a motor hűtőrendszerének elengedhetetlen része. Használat közben a motor súrlódásának hatására

hőt termel. A hűtő felelős azért, hogy megakadályozza a jármű motorjának túlmelegedését. A hűtő a

motorhoz olyan csatornákkal csatlakozik, amelyeken keresztül folyadékot (motorhűtőfolyadékot)

áramoltat. A keringő hűtőfolyadék veszi fel az égés hőjét, és a radiátor által kell lehűlnie azt. A vízhűtő több

vékony csövekből álló csatornával rendelkezik, ahol a hűtőfolyadék átfolyik. Ezekhez a csövekhez hőleadó

lamellák csatlakoznak aminek a segítségével a folyamatos légáramlással a hűtőfolyadék lehűl. Ez állandó

motorhőmérsékletet eredményez, és megakadályozza a motor túlmelegedését. A hűtő többek között a

gépjármű elejében van elhelyezve, kihasználva a menetszél adta lehetőségeket.


II. Töltőlevegő hűtő (intercooler) funkciója

Az intercooler egy rendszer beszívott levegőjének hűtőberendezése, amelyet általában turbó- és

kompresszoros motoroknál használnak. Az intercooler lehűti a turbó/feltöltő által sűrített levegőt,

csökkentve annak hőmérsékletét és ezáltal növelve a motorba szállított levegő sűrűségét. Egységnyi

térfogaton alacsonyabb hőmérsékletű levegőben több oxigén molekula található ezért tökéletesebb lesz az

égés a motorban.


III. Az olajhűtő funkciója

Az olaj kétségtelenül az egyik legfontosabb folyadék a járműben, mert keni a motor mozgó részeit és sok

hőt nyel el. Az olajhűtőket a motorok és az automata sebességváltók olaj- és hidraulika folyadékainak

hűtésére használják. Az olajhűtő fogadja a kenőanyag hőjét, és a környezeti levegő vagy a radiátor

hűtőfolyadéka hűti le. Egyes járműmodelleknél az olajhűtő a hűtővíztartályba van beépítve. A modern

járművekben az automata sebességváltó olajhűtőjét gyakran önálló egységként tervezik, külön szerelve a

motortérbe vagy a motorblokkra.


IV. Az EGR hűtő funkciója

A világ számos országában jogszabály korlátozza a dízel- és benzinüzemű személygépkocsik, valamint a

könnyű haszongépjárművek nitrogén-oxid (NOx)-kibocsátását. A kipufogógáz-visszavezetés (EGR) hatékony

műszaki megoldás a NOx-értékek szabályozására. Az EGR elve az, hogy a kipufogógáz szabályozható

hányadát visszavezetik a motorba. Az EGR hűtő egy olyan kibocsátással kapcsolatos berendezés, amely

megfelel az új EURO 6 szabványoknak. Célja a kipufogógáz lehűtése, mielőtt azok visszakerülnének a

motorba, hogy tovább csökkentsék az NOx-értékeket.


V. A hűtőventilátor funkciója

A hűtőventilátornak fontos feladata van a motortérben. Segít szabályozni a motor hőmérsékletét úgy, hogy

levegőt szív ( vagy nyom ) a hűtő hőleadó felületére. Normál működés közben a jármű előrefelé irányuló

mozgása levegőt kényszerít a hűtőn keresztül. Ez a légáram a radiátor által végzett tényleges hűtés 95

százalékát teheti ki. Amikor a jármű nem mozog, és nagy terhelésnek van kitéve, a hűtőventilátor extra

légáramlást biztosít, amely megakadályozza a motor túlmelegedését.


VI. A ventilátor kuplung funkciója


A ventilátor tengelykapcsolója egy termosztatikus csatolóeszköz, amely az elektromos hűtőventilátor

bekapcsolását szabályozza. A ventilátor lapátjaiba van beépítve, és a jármű elülső részén található. A

ventilátor tengelykapcsolója hajtható szíjjal és szíjtárcsával, vagy közvetlenül a motorral, ha a motor

főtengelyére van felszerelve. A hűtési igénytől függően a ventilátor részben vagy teljesen bekapcsolható.

VII. A tágulási tartály funkciója

A kiegyenlítő tartály fontos része a motor hűtőrendszerének. A tágulási tartály felszívja a felesleges

hűtőfolyadékot és minimalizálja a túlnyomást a hűtőrendszerben. A kiegyenlítő tartály segít fenntartani a

minimális nyomásemelkedést a fűtött hűtőfolyadék tágulása során. Segít abban, hogy a motor a megfelelő

hőmérsékleten működjön. Ezenkívül a tágulási tartály gondoskodik arról, hogy ne keletkezzen hulladék

azáltal, hogy a felesleges hűtőfolyadékot újra felhasználja a rendszerben. Bár a tágulási tartály kiváló

minőségű és megbízható alkatrész, évente ellenőrizni kell.


VIII. Kiegésszítő vízszivattyú funkciója

A kiegésszítő vízszivattyú különbözik az egyszerű vízszivattyútól, mivel elektromosan vezérelt motor.

Elsődleges felhasználása a víz keringtetése egy kitérő tömlőn keresztül a fő hűtőfolyadék-vezetékekből a

fűtőradiátorba. A fűtőradiátor a hő összegyűjtésére és a meleg levegő elosztására szolgál, amikor a fűtés be

van kapcsolva.A szivattyúk meghibásodásának fő oka az elektromotor kora és kopása.


IX. A ventilátorlapát funkciója

Ventilátorlapát a levegőt a hűtőn keresztül mozgatja, ha a jármű nem mozog elég gyorsan ahhoz, hogy a

természetes légáramlás lehűtse a rendszert.


Klíma termékek


I. A klímahűtő funkciója

A klímahűtő más néven klíma kondenzátor a légkondicionáló rendszer hőcserélőjeként működik. A

kondenzátor az autó elején van elhelyezve, és általában a motortérben lévő egyéb hőcserélőkhöz van

csatlakoztatva, például a motor hűtőradiátorához vagy az intercoolerhez. A kondenzátor feladata annak

biztosítása, hogy a hűtőközeg állapota gáz halmazállapotúból folyékony halmazállapotúvá változzon. Az

állapotváltozást kondenzációs folyamatnak nevezzük, ahol a hűtőközeg hőjét kivonják és kicserélik a

környezeti levegőével.


II. A kompresszor funkciója

A kompresszor a légkondicionáló rendszer motorja. Ez keringeti a hűtőközeget és az olajat a

légkondicionáló rendszerben. A kompresszor a motorra van felszerelve, és többnyire a főtengely hajtja

szíjjal. Leginkább elektromágneses tengelykapcsolóval lehet be- és kikapcsolni. A kompresszor többféle

típusban kapható: dugattyús kompresszor ami lehet fix vagy változó lökettérfogatú. lehet csúszólapátos és

lehet spirál kompresszor.

III. Az elpárologtató (evaporátor) funkciója


Az elpárologtató több funkciót is ellát. Elsődleges feladata a gépjármű utasterének lehűtése. Másodlagos

feladata a párátlanítás. Az elpárologtató elpárologtatja a folyékony hűtőközeget azáltal, hogy elnyeli a hőt

a jármű belső levegőjéből. Az elpárologtató a fűtési HVAC (fűtés –szellőztetés-légkondicionálás)

rendszerben található a ventilátor közelében. A belső ventilátor szállítja a külső vagy belső levegőt az

elpárologtatón keresztül, amely ezután lehűti a belső teret.


IV. A fűtőradiátor funkciója

A fűtés fontos része a fűtési, szellőztetési és légkondicionálási (HVAC) rendszernek, amely felmelegíti a

jármű belsejét. A fűtőelem egy kis radiátor, amely hőcserélőként működik. A motorblokkból származó forró

hűtőfolyadék áthalad a fűtésen, felmelegítve a belső légfúvó által a felületére fújt levegőt. A levegő

felmelegszik, és továbbítható az autó utasterébe. A fűtés többnyire a műszerfal mögött/alatt található.


V. A szárítószűrő funkciója

A szárítószűrő egy szűrőegység, amely a kondenzátor és a tágulási szelep közötti váltóáramkör

nagynyomású oldalán található. A szárítószűrő fő funkciója a kondenzátorból folyékony hűtőközeg

fogadása és tárolása. A gyűjtőszárító szárítja a hűtőközeget, mivel a rendszerben lévő nedvesség negatívan

befolyásolja a kompresszorolajat és az alkatrészek működését, kiszűri a szennyeződésrészecskéket és

tárolja a folyékony hűtőközeget.


VI. A belső ventillátor funkciója

A belső ventillátor a levegőt az elpárologtató vagy a fűtés külseje fölé nyomja, így hideg/meleg levegő

kering az autóban. Fontos, hogy a fúvó működjön. Ha leáll, az elpárologtató lefagyhat. A belső légfúvó

általában a műszerfal alatt található.


VII. A ventilátormotor ellenállásának funkciója

A ventilátormotor-ellenállás vagy a ventilátormotor-vezérlő modul az a rész, amely szabályozza a

ventilátormotor fordulatszámát. A ventilátormotor ellenállása egy egyszerű elektromos ellenállás. A

legtöbb modern autóban a ventilátormotor ellenállása a HVAC rendszer egyik csatornájába van beépítve,

közel a ventilátormotorhoz. Ez úgy történik, hogy az ellenállást az áramló levegő hűti.


VIII. Az expanziós szelep funkciója

Az expanziós szelep feladata az elpárologtató nyomáscsökkenésének biztosítása a nagynyomású folyékony

hűtőközeg gáz kisnyomású folyékony gázzá való expanziója révén. Mivel a folyékony fázisból gázfázisba

váltáskor a hő elnyelődik (párolgás), hideg levegő áll rendelkezésre az autó belsejének hűtésére. A

légkondicionáló rendszer kialakításától függően kétféle szelep létezik: a termosztatikus expanziós szelep

(TXV) és a fojtószelep.


IX. A nyomáskapcsolók funkciója


A nyomáskapcsolók és érzékelők feladata a légkondicionáló rendszer nyomásának szabályozása és a

kompresszor védelme. A nyomáskapcsolókat nem integrált rendszerekben használják, és léteznek bináris

(alacsony/magas) vagy hármas (alacsony/közepes/magas) változatban. Nemcsak alacsony nyomású (LP)

vagy nagynyomású (HP) vezérlőberendezésként, hanem védőeszközként is használhatók. A modern,

integrált rendszerekben találhatók nyomásérzékelők, amelyek valójában ugyanazt a funkciót látják el, mint a

nyomáskapcsoló (vezérlő- és védőszerkezet), de analóg feszültségjelek vagy digitális PWM küldésével

kommunikálnak a motorvezérlő egységgel (ECU). jelekkel.